Förra gången....

2007 / Permalink / 0
...jag var på detta företag som konsult. Så jobbade jag med samma personer. Då, på den tiden söp jag rätt friskt, va bakis så gott som varje dag.
En kille, vi kallar honom C, var med i utkanten i projektet som jag ingick i.
Han var på hugget på mig hela tiden.
Småhögg och var allmänt småelak.
Jag höll god min, visste att konsulter inte var så populära. Ofta beroddee det på en avundsjuka, då dom fastanställda, felaktigt trodde att vi konsulter tjänade så mycket mer än dom.
Dessutom hade vi, rätteligen, mycket extra förmåner. Bla så hade vi afterwork, med så gott som fri sprit en gång i månaden, resor och annat. Såna saker förekom inte på företaget jag var konsult på.
Till slut blev det dock ohållbart, C uppträdde för illa mot mig för att jag skulle kunna vara kvar ansåg jag då. Gick till min projektledare på uppdraget och la fram mitt problem. Räknade med att få sparken direkt då jag inte höll käften och jobbade på, men så blev det inte.
Chefen tog ett snack med C.
C klev in på mitt kontor,  riktigt sur och undrade vad i helvete jag höll på med.
Sa inget, lyssnade medan han öste sin skit över mig.
Han tyckte att jag var feg och överkänslig.
Till slut frågade han mig hetsigt varför i helvete jag inte hade sagt något direkt till honom?
-Är du för rädd för att fråga mig direkt?
-Nädå, svarade jag lugnt. Jag tycker att du är en skitstövel och jag anser att jag inte skulle uppnå ett enda jävla dugg med att prata med dig direkt.
Han tvärtystnade.
Jag tittade honom stint i ögonen.
Efter en stunds tystnad frågade han
-Hur blir det nu då?
-Vad mig anbelangar är denna sak utagerad, för mig är du noll, dvs jag har varken något för eller emot dig.
Vi pratade lite till och sedan gick han.
Jag var kvar ytterligare ett år.
Han höll sig på sin kant och jag på min vi hade ett, ska vi säga lite svalt förhållande till varandra.

Den killen är nu min chef på detta uppdrag. Han är inte uppdragsgivare, men jag sitter och gör jobb till honom. Vår relation är väl inte öppenhjärtlig, jag antar att han inte gjorde vågen då jag kom, men han vet att jag har kunskap som han har nytta av och jag har ett uppdrag att göra.
Men måste ge honom lite kred.
Han har inte en enda gång hittills varit försåtlig eller pratat med underton. Vi har en, som jag ser det, bra relation.
stort av honom tycker jag. Det är han som sitter i överläge, men han gör inget utöver vad som är artig.
Men måste tala om att han är ytterlig noggrann med att gå igenom det jag levererar till honom och att jag vid minsta detalj får en tydlig markering om att allt inte är korrekt.
Men tonläget från honom är inte på något sätt fientlig och saker och ting ska ju vara korrekta så.....
Men måste medge att då jag insåg att jag skulle jobba ihop med honom så trodde jag nog att han skulle trycka till mig vid första bästa tillfälle, typ raljera på något möte eller så. Men det har han med all heder inte på något sätt gjort, alla påpekanden sker ytterst internt och diskret från hans sida.
Å det lär jag få leva med.........
Till top