Måndag & eftervård

2006 / Permalink / 1
En lugn måndag.
bara regn och stillsamt på firman.
Har börjat knåpa på hemsidan.
Är massa jobb...

Eftervården växer,det är massa folk där nu.
Kom en ny till igår, en kvinna, kan ju vara lite trevligt bland alla gubbar......
Ärbättre tryck nu, skillnad mot då jag kom.
Lite roligare att åka dit nu.
Igår pratade vi om gudsbegreppet.
GUD, så som du själv upplever honom.
Det finns bara hedningar i vårt land tror jag, nästan alla, inkl mig själv, är väldans skeptiska till det där med gud, du vet han med nattmössa och skägg.
fast det gäller, som jag ser det att låta programmet gå i i mig ändå, oavsett vad jag har för förhållande till gud. Annars tappar jag nykterheten och utan nykterhet ingen blogg.....
Gruppen kom fram till att det nog räcker att se GUD, som Gemenskap Utan Droger, så funkar det.
Så funkade det för mig åxå.
Har skrivit om det någonstans här på bloggen om hur gudsgrejen hanterades i AA av dom/oss som har svårt att tro på han med nattmössan.
Första gången jag gick på AA, fick jag nog och det tog 6 år innan jag hittade dit igen.
Då, 2003, spelade det ingen roll vad eller vem jag skulle tro på, då vill jag bli nykter.
Känner ibland att det där med gudär bra att skylla på, lägga fokus på ett gudsbegrepp som inte betyder ett smack. Sedan börja supa för att AA är kass.
Rättfärdiga sitt supande med att inte tropå gud.
Kan ju vrida till det så att gud får mig att dricka.......
Så var det ju förmig då.-97, tyckte det var en skitförening det där AA.......å söp igen.

Läste en dikt igår
Det går en man på stranden,
han gör fotspår i den släta sanden.
Märken som är tydliga och klara.
Men endast en våg raderar alla spår,
att han just var där.........

Tycker den är fin. påtagligpå någotsätt.
Har läst den innan någonstans och sparat den i ett dokument som jag hittade.
Tänkvärda små rader...
Kram






#1 - - niklas:

Har själv 14 månaders nykerhet i benen men detta med just ordet 'Gud' är fortfarande ett ämne som upprör mig starkt. Förstår och håller om med att jag själv kan byta ut betydelsen av ordet gud med till vad jag själv tycker det ska betyda (familj, vänner, andlighet, energi osv.). Men om det är på det viset varför kan man inte byta ut just detta ord mot andra ord i de officiella AA texterna? För mig betyder inte alls att det svenska ordet 'Gud' samma sak som ordet 'God' på (amerikansk 30-tals) engelska.

Tycker bara att det är synd att det är på det sättet eftersom jag tror att många av sanningarna och klokskapen i de tolv stegen skulle bli så mycket lättare för många att ta till sig om det inte förhöll sig på detta vis.

Detta (något teologiska) resonemang är dock såklart mycket lägre prioriterat än min egen nykterhet.

I övrigt vill jag bara tacka för en fin blogg...

Till top