Måste....

2014 / Permalink / 0
....säga att det är ett förunderligt samhälle vi vill ha
Där de svaga och försvarslösa utsätts
Girighet och allmän egoism
Där man är smart och framgångsrik om man kan blåsa av någon något oförtjänt
Se till att roffa åt sig utan att ge
märkligt hur det har blivit
Måste erkänna att jag missat mycket av detta
Då jag gick in i fyllan så var det i ett samhälle som var till för människorna.
Allt kanske inte var topp, men så som jag kan minnas det så fanns det iaf en viss grad av förståelse, medkänsla
Man blev inte belönad om man lyckades tränga sig före i kön
Det var inte ok att utsätta människor i underläge och ta av dom det sista, inte ens kronofogden kastade ut folk lättvindigt på den tiden
När jag gick på lekis, det hette så förr, så var det väl inte sådär jättemycket dutti dutt o pluttinutt, men vi fick våra basbehov tillfrdställda
Blöjor byttes och mat stod på bordet, tog man för mycket fick man ändå äta upp, man skulle inte ta mer än man orkade, leksakerna fungerade och gränserna fanns.
Jag skulle vilja kalla det ett bra ställe
På ålderdomshemmet fick min mormor kaffe och kaka
Visst, det förekom att hennes vård inte var optimal, men det berodde på ett arsel på individnivå......INTE systemet
Idag
Jag blir mållös
Vet inte vad jag ska säga egentligen

Det som förvånar mig mest är att dessa arsel får gå oantastade
Von Fersen lynchade en uppretad folkmassa, kanse vore dax att reagera igen.
Som om detta inte räcker
På dagen gick Swebank ut med att dom höjen styrelsens arvoden med typ 70% dvs en miljon
En miljon i löneökning
Vem betalar?
Jo skattebetalarna
hur var det på 90-talet.....då de stackars bankerna gick dåligt pga deras egna inkompetens....då kom det skattemiljarder och räddade dessa inkompetenta nollor
Nu ska samma arslen ha miljonlöner

Märkligt, mycket märkligt

Lite Saddam Hussein light stuk tycker jag
Han hade vattenkranar i guld, det har även styrelsen i Swedbank råd att ha
Hans folk svalt...det gör våra barn och gamla också i systemet

Nä.....
jag tror att samhället måste ändras en hel del
Fast det är nog tyvärr bara en utopi
Vi har alla hamnat hos mammon och vi vill alla mjölka någon
Girigheten har slagit klorna i oss alla i stort och smått
En samhällsstruktur som glömmer mänsklighet går inte mot någon ljus framtid
Men men......vi får väl se
Kanske blir det någon form av uppvaknande.......se bara på mig
Jag vaknade upp
Kanske vi kan göra kollektivt också.....vem vet
Till top