Förra.....

2014 / Permalink / 0
...söndagen var jag på mitt gamla behandlingshem, var...eller är...såndär gammal behandlad fyllskalle
Behandlingshemmet har gamla fyllon som fått nåden att vara nyktra som kommer på söndagarna
Jag har åkt mer eller mindre regelbundet i snart 10 år
Jag gillar att åka dit
Är dubbelt, på ett sätt vill jag inte sätta min fot där, det är jobbigt att gå in i lokalerna
Å andra sidan är det otroligt givande och självstärkande
Jag har varit där, men har ett liv nu
Det ger mig en enkel dag i nykterheten då jag varit där
Jag vill verkligen inte hamna där igen
En del av dom intagna tror att jag är där för dersas skull....men så är det ju inte
brukar säga det
Då blir dom ofta lite snopna, dom ser det inte på det sättet, dom är fortfarande kvar i fyllelivet, men alkistankar, egotankar
Men, det funkar ju som så att för att få behålla det jag fått måste jag ge bort det och det är det jag gör där
Ger bort för att få behålla
Sidoeffekten är att jag känner mig mer tacksam då jag åker därifrån
Nu kanske någon tror att jag är en fin människa, men det är jag inte, jag är fortfarande alkis och har fortfarande alkisbeteende, den enda skillnaden nu och förr är att jag idag kan klara av att inte vara alkis fullt ut
Jag sansar mig
Men mina första instinkt är alltid alkisinstinkten
Ego, jag.....
Men jag sansar mig, får jag bara lite tid numer, brukar jag kunna klara att se att det finns andra människor här i världen och ibland är jag till och med hänsynsfull och god livskamrat
Men, det kräver att jag går på lite möten, åker till mitt gamla behandlingshem och att jag tar det lugnt
Man kan ju tycka att det skulle gå över och att jag borde vara normal nu, men så är det inte
Får nog dras med fyllebeteendet så länge jag lever
Fast det finns positiva sidor med att vara fyllo också, det är helt legitimt att jag går på AA och pratar om de saker som tynger mig
Det är bra
Den förmånen har inte friska människor
Jag har det enkelt, jag får hjälp av de som gått före
Ibland har det hänt att jag hjälp någon som kommit efter genom att hjälpa mig själv
Märkligt hur det är
Till top