Vandraren .....

2007 / Permalink / 5
....har ingenstans att gå, när han kommit fram till målet.
Känns lite så.
Virrar omkring.
Vet inte var jag hör hemma.
Svårt att få normala aktiviteter att fungera.
Normala?...va e normalt för mig?
Försöker fortsätta men vart ska jag gå?
Är nykter, men varför?
Visst jag, vet varför....är nykter för min egen skulle en dag i taget.
Men e det så?
Vet att jag inte vill ha tillbaka mitt gamla liv, men saknar umgänget, livet......döden....
För mig blev livet döden och enda utvägen var att bli nykter.
Nykterheten var målet, målet e nått.
Vad blir det nu?
Nu e ja nykter.....jaha....en påse godis och TV.
Svårt det här.
Spelar det någon roll?

Är så svårt att leva utan att kämpa mot ett mål, för mig är kampen, resan målet, inte att vara framme.......
Hittar inte sinnesron, förnöjsamheten idag.
Känns bra tomt och konstigt...........
#1 - - Lillamej:

Målet för mig är att få ett bra, lyckligt liv (som nykter). Inte bara att vara nykter!

Om jag inte kan ha ett bra liv som nykter så kan jag ju lika gärna dricka ju?

Det som var svårast var att hitta saker/aktiviteter som gav mig LUST. Vad ville jag? Vad tycker JAG är kul?
Till sist hittade jag det här med motorcyklar och dans. Så det gav jag mig in på. Då träffade jag också mycket nya vänner och det gav mersmak.

Försök bejaka livet och din LUST! Hitta det du tycker är kul och GÖR DET!
Kom ur din självcentrering och ge av dig själv till någon annan, är ett annat tips. Enligt stora boken så står det:
" När inget annat fungerar, gå och hjälp en annan alkoholist!"

Kram och lycka till!

#2 - - Jan-Erik:

Hör av dig!
Jan-Erik, tillfrisknat & lyckligt gammalt fyllo

#3 - - Mona:

Har aldrig förstått det där problemet, det är säkert olika på människor. Jag har alltid haft mycket aktiviteter, har sysslat med föreningsliv, kurser (tycker det är kul att lära), lite motion och mycket jobb. Det var en period när jag söp som mest när jag inte orkade eller hann med någon aktivitet. Därför kändes det väldigt bra när jag blev nykter och kunde göra saker igen.

Du saknar umgänget, varför bjuder Du inte hem dina AA-kompisar? När jag blev nykter jobbade jag först med att lära känna mig själv, sedan köpte jag hund (det har ju Du redan), därefter
köpte jag häst (åt ett barnbarn), skötte om hästen, lärde mig om hästar, lärde mig rida. Så småningom köpte jag en vallhund, lärde mig valla, köpte får och lärde mig hur man sköter får. Det var sådant som jag drömt om tidigare och kunde förverkliga när jag blev nykter.
Jag instämmer med Lillamej, hitta något Du tycker är kul och gör det.

#4 - - anjelina:

det är så mycket jobb med att försöka bli nykter/drogfri, ibland också så gräsligt jobbigt jobb...men då går att komma en bit på vägen att börja med...ha en jättebra dag,kram

#5 - - machine:

En hobby är bra. Dock kan det ju vara lite svårt att hastigt och lustigt hitta något man tycker om att göra.
Om så är fallet kan jag rekommendera forbildning, antingen inom "sitt eget" gebit eller inom något som man tycker verkar intressant.
Har själv upptäckt att om det finns ett prov, en tentamen eller liknande i slutet av inlärningen så blir upplevelsen mer fokuserad och jag får en större känsla av att ha åstadkommit något. Dock är kanske inte alla kopplade på detta sätt... :-)
Personligen tror jag också på att liksom man bör ha regelbundenhet med arbete, så bör man också ha regelbundenhet med fritid. Fritiden skall inte "jobbas bort", utan var regelbundet tillgänglig för vila och rekreation så att man har lust och energi att jobba.
Som jänkarna skulle säga: Mina 5 cent.

Till top