Besökte en kompis

2006 / Permalink / 2
Ringde en gammal polare.  Hade vägarna förbi.
En gammal polare från förr, då det begav sig. Innan Kung alkohol förlamat min själ.
Hunden va me å vi kikade in en stund.
Polaren och hans fru mös i soffan.
Vi pratade en del.
Efter en stund kom vi in på min nykterhet.
Fick frågan om behandlingshememt hade hjälp något.
Blev lite ställd.
Hade det det?
Vet inte.....
Är ju svårt att svara på.
Visste inte vad jag skulle svara riktigt.
Följdfrågan blev att det kanske hade varit bättre med en längre behandlingstid.
Ja, nä, kanske.
Tänkte efter en bra stund.
Men visst. Behandlingshemmet har gett mig mycket. Svårt att säga konktret att det get det ena eller andra. Men mina band med stället är starka. Åker dit med jämna mellanrum och är sån där gammal patient och berättar lite om vad som hållit mig nykter och hur jag gjorde den första tiden efter behandlingshemmet. Så visst har det påverkat mig.
Längden är nog lite svår att ändra på, programmet är ju på 28 dagar, varken mer eller mindre. Vad svårt det var att svara på en sån fråga.
Dom frågade på och jag berättade hur jag upplevde det hela.
Plötsligt kände jag att jag har bitar som jag har lite svårt att prata om fortfarande. Pratar ju ofta Dagen D på möten, men det är något annat. Kände hur avvikande det är att ha lust att ta sitt liv hellre än att orka nyktra till. Försöka förklara det för en frisk är inte lätt. Blev samtidigt berörd och påverkad av mina känslor inför den dagen.
Blev lite jobbigt att prata. Det har jag inte upplevt innan. Inte på det sättet. fast har å andra sidan aldrig pratat på det sättet med friska innan. Inte så ingående, bara med gelikar och det är något helt annat. Vi som e sjuka har lättare att förstå varann. en frisk frågar så oväntade saker. Har så svårt att förstå. Inte helt enkelt att förklara ett galet problem med vett.
På vägen hem kändes det i alla fall ganska bra.

#1 - - cozmo:

Vad jag har märkt kan de sk."friska"(de som inte dricker),vara sjukare än vi,som har druckit.
Så där får man passa sig lite.
Man är ju inte automatiskt frisk om man inte dricker.
Sorry!
Inge illa ment.
Your friend cozmo.

#2 - - Lasse:

Tror att jag fattar lite av vad du menar. Lite svårt att ha ett engagerat samtal om till exempel, som i mitt fall, ett barn med missbildning, med en käck optimist som menar att allt ordnar sig bara man tar livet med en klackspark.
Dåligt ex. kanske. Men alltså att prata om en allvarlig sak med människor som inte har någon egen erfarenhet att falla tillbaka på. Å andra sidan menar jag också att det kan vara värdefullt att prata om icke-bekanta saker med andra människor. Huvudsaken är ju att båda parter har ett intresse av att lyssna.
Hmm, svamligt.
L

Till top