Dag 38

2003 / Permalink / 2
Vaknar trött som faan, är inte bakis, men känner mig inte ok, är inte lugn. Är inte stabil.
Det är skumt det här med min hjärna. Lever i ett snömodd. Kommer inte längre ihåg de första dagarna av min nykterhet. Hur mycket jag nu än vill, så minns jag endast fragment av vissa dagar. Å jag har skrivit väldigt lite den första månaden. Synd nu. Förståeligt då.
Är hos C för första gången.
Vi pratar i 3 timmar.
Han tycker att jag verkar ganska beslutsam och övertygad i min nykterhet, dock med varning för övermod.
Övermod  ja.
Känner att jag är stark i min övertygelse att leva nykter. Vill leva nykter. Det är bra för mig att leva nykter. Känner mig till fullo övertygad om att jag får ett bättre liv nykter. Det sammantaget gör att jag är beredd att göra allt, ALLT, som står i min makt för att uppnå det.

När jag nogsamt går igenom mina hittills nyktra dagar (dom jag minns) så har jag hela tiden varit bestämd på att inte dricka, jag har förvisso kanske inte mått så bra alla dagar, men jag har aldrig vacklat eller tvekat i om beslutet att bli nykter har varit rätt eller fel, beslutat står fast. Det står på stabil grund, det som är jobbigt eller svårt är inte själva drickandet utan mer att leva utan att dricka.
Att sluta dricka är enkelt. Har gjort det massa gånger.
Problemet är att inte börja igen.
Att dricka är ju en ganska ingrodd unken vana jag har, jag har ju trots allt hållit på i över 20 år, men som sagt, är beredd till att gå väldigt långt för att behålla min nykterhet, för jag ska vara nykter idag.
På AA säger dom till mig att det är meningslöst att ta beslut för någon annan dag än idag.
Varför ta ut hela livets nykterhet och bekymmer idag. Du kanske inte ens lever imorgon.
Nä, en dag i taget.
Den där andra dagen har antingen gått eller så har den inte kommit än, men idag är jag nykter och jag är nöjd med det.
Det räcker med att vara nykter idag.
Visst finns det många problem att ta i, men onykter kommer jag inte ta i någonting någon gång, så jag kan utan att det vållar problem ta det mycket lugnt och ta det jag orkar och vill idag, resten lämnar jag till någon annan dag. Det finns ingenting som rubbar mig i mitt beslut om att vara nykter idag, imorgon vet jag inte, men idag vet jag att mitt beslut är rätt.
Är stolt att vara medlem i AA, att tillhöra vinnarna, vilket inte var min känsla tidigare.
#1 - - Sussi:

Var glad för varje dag som du klarar av!
Planera en dag i taget och acceptera det som varit!
Se mot framtiden!

#2 - - Johnny:

Här är jag ungefär, 35 dagar.

Lovade mig själv 5 vita veckor de passerar nu på lördag. Törsten kommer och går, är TRÖTT hela tiden.

Känner mig dock mycket mer sossial inte så jobbigt att gå till konsum etc.

Mer pengar i plånboken nu.

Sambon gladare.

Till top