dag 205

2003 / Permalink / 0
Ska redovisa 87:an idag.
Många svåra frågor.

Min 87:a

Hur har drogerna påverkat:
  1. Mitt arbete!
Inte så mycket på ytan. Men har fungerat sämre än min riktiga nivå.

Inte hittat rätt jobb, bytt jobb/yrke ofta.


  1. Mina intressen!
Total frånvaro av något som ens påminner om intresse.

Kung Alkohol, räcker väl.

Förr gillade jag träning, simnning, vattenskidor, skidor mc bilar mm


  1. Min ekonomi!
Totalt ruinerad. Åker i skrotbil. Bor i sommarstuga utan vatten och men svalt och luftigt.

  1. Min fysiska hälsa!
Leverskador, högt blodtryck, usel kondition, fet, prostatabesvär, näsblod, på slutet luktade mitt svett rent piss.

  1. Min psykiska hälsa
Panikångest, ångest, svettningar, hörselhallisar, egoism, empatilöshet, envishet, självmordstankar, tagit korkade risker.



2 Hur har drogerna påverkat mitt rykte?
Svårt att svara på. Men brukar inte vara festens festligaste kille.


3 Har drogerna satt mitt och andras liv i fara?
Ja, flertal gånger.


4 Har drogerna påverkat min laglydighet?
Ja, negativt.


5 Vilka mål i livet har jag haft? Har jag nått dem?
Tja, som alla var väl målet familj, jobb, villa hund, trygghet.

Nej, har inte nått något av detta.


6 Hur har drogerna påverkat detta?
Att leva under Kung Alkohols obarmhärtiga piska, gör att dessa planer totalraserats, dessvärre har jag gladeligen hjälpt till så gott jag kunnat.


7 Hur har drogerna påverkat mina relationer till:
a Min make/maka?
Har något trassligt med förhållanden.

b Övriga familjemedlemmar
Valde Kung Alkohol före min son.

c Vänner?
Vaddå?  I Kung Alkohols rike behövs inga vänner.

d Arbetskamrater?
Undvikit att släppa någon in på livet. Isolerat mig.

8 Vad är det i mitt beteende som mina närmaste kritiserat mig mest för?
Gåpåig, aggressiv, kompromisslös, egoistisk, empatilös, känslokall, förändrad, ”långt borta” morallös.


9 Ex på hur jag försökt att kontrollera mitt drickande:
Kryss i almanackan, bara på helger, aldrig ensam, inte sprit, bara öl, bra vin, bara på krogen, bara hemma, tidsbestämt från nu till då, sluta imorgon, geografisk flykt, starta nytt liv, byta tjej, byta jobb, vita perioder.

Kan inte komma på något jag inte testat.

Alltid misslyckande.

Skulle hålla 6 månader, lyckades 10 dagar.


10 Vad är det som gör att just du inte kan använda alkohol?
Har för länge sedan tappat ALL kontroll över mitt drickande.

11 Är jag en drogberoende person?
Ja, jag är alkoholist.

Frågorna fortsätter och fortsätter.
Till slut summeringen.

När du läser vad du skrivit. Vilka försvar har du tidigare använt för att undvika att realistiskt se på detta?
Jag har förringat, ljugit för mig själv.
Har länge vetat sanningen, men varit oförmögen att sätta stopp för mig själv.
Erkände att jag var alkoholist, eller i alla fall väldigt illa ute redan 1986. Har vetat att jag en dag måste sluta. Processen har avrit lång och svår. Har alltid tänkt sluta imorgon.
Upplever att dagen D påbörjades för nästan 2 år sedan. Har övat på att vara nykter alkoholist. Faktiskt sant. Var på en fest, där jag presenterade mig som nykter alkoholist. Va helt ok. Att jag slutade dagen D är ingen slump. Har gjort massor med saker för att möjliggöra denna resa jag nu påbörjat. Inget är en slump.
Visste dagen D att nu eller aldrig, redan innan dagen kommit. Svårt att förklara.

Redogjorde för min 87:a idag.
Blev tveksam till dessa mängder. Men har mått rätt risigt sedan jag bröt och känner mig fortfarande svag fysiskt. Har stört mig mycket. Men lite lättare att acceptera nu. Mitt sömnbehov har varit stort hela tiden. Försöker låta kroppen återhämta sig. Förr eller senare kommer väl orken.


Till top