Dag 202

2003 / Permalink / 1
Redovisning av min 2:a
Är en del att tänka igenom för min del.
Handlar om andlighet. Svåra frågor. Inget jag tänkt på innan. Har ju funkat ändå…….eller ja……
Min 2:a:
Vad är det du ska komma till insikt om?
Att det inte är jag som kör bussen.
Upplever att jag har 2 st högre krafter med mig.
Min skyddsängel som varit med mig hela mitt liv.
Hur skulle jag annars kunna sitta här?
Föga troligt att det är min skicklighet och intelligens som hållit mig vid liv i alla dessa år av galenskaper och eskapader.  Måste finnas någon som vakat. Jag är utvald av min ängel, förmodligen ett straff för honom. Kan ju inte vara någon hit att ha mig som adept……
Som jag ser det:
Skyddsängel = en tidigare levande persons själ som valt att skydda mig.
Tex en gång. Kom från Europa på hoj. Låg på hårt. Ville hem. Hade packväskorna fulla med alkohol. Var töstig. Kört långt över 100 mil. Nästan hemma. Ligger i 150 – 160.
Plötsligt är det som om någon säger åt mig, eller en känsla kommer eller något annat.
Jag släpper gasen helt. Rullar. Vet inte varför.
När hastigheten är ca 50-70. Då kliver en älg upp på vägen.
Har inga som helst problem att undvika krock.
Har hänt andra saker också, men denna var så påtaglig. Det är INTE jag som kör bussen, så är det bara.
Min vardagliga högre makt är AA, den väljer jag själv.
Skall också komma till insikt om att jag måste ödmjuka mig.
Få in någon form av i alla fall ett embryo av ödmjukhet i denna dåres lekamen, bli fri från min egocentriskhet.

Hur uppfattar du en kraft större än vår egen?
Är inte världens centrum.
Vore lite högmodigt att ställa mig framför spegeln och tillbedja mig själv som världsaltets största varelse.

Alla AA:s tolv steg innehåller ordet vi. Vad innebär det för dig?
Vi = Gemenskap, empati, kärlek. Människovärde.

Tycker du att du förlorat ditt förstånd? På vilket sätt?
Ja. Dagen D var jag utan förstånd.
Tyckte att självmord var ett bra sätt att lösa mitt alkoholproblem = galenskap.
Tog tid. Timmar. Dagarna efter dök tankarna upp igen.
Hade galenskapen. Hade modet och som jag såg det, hade anledning.
Min högre makt gav mig kraft att inte ta mitt liv.
Att påstå att det var jag är att ta åt sig något som inte är sant.
Hade jag styrt hade jag inte varit här idag.

Att iså fall ”återfå förståndet”. Vad innebär det för dig?
Att kunna tänka balanserat.
Dvs inte förstora eller förminska saker. Att orka/kunna vara ärlig på alla plan.

Hur ser du idag på 1:a steget?
Har fortfarande accepterat det till fullo.

Vilka sidovinster skulle nykterheten kunna ge dig?
Livet.
Massor av praktiska saker, men det viktigaste:
Gladare föräldrar och son.
En spegelbild som jag står ut med, enklare att raka mig.
En stabil arbetssituation.
Bli uppskattad för andra saker än den pajas jag nu är.
Att människor skulle vilja lära känna mig närmare för att dom blir nyfikna på mig.
Att bygga upp verkliga mellanmänskilga relationer.

Vad hoppas och drömmer du om?
Många fåniga saker.
Materiella.
Men viktigare är att få tillbaka min livsglädje, som jag vet finns. Bara väntar på att få tillbaka sin plats i mig.
Få alla svarta hål att stå tillbaka för glädje och kärlek.
Att få möjlighet att bli hela den människa jag vet finns i mig.


Svårt att svar på den här typen av frågor. Måste tänka ordentligt. Är ju inget man tänker på i vardagen precis. Är jobbigt att tänka tillbaka på dagen D. Men nödvändigt att aldrig glömma den dagen. Börjar acceptera även mina svarta tankar den dagen, hör ihop starkt med den berömda kurvan, som ju tog emot lite, men nu ligger i mig.

NMåste erkänna att ajg börjar bli mätt på det här.
Har börjat längta hem. Känner mig mer färdig här.
Har skrivit alla redovisningar nu. Ska bara rapa upp dom i gruppen. Börjar känna mig färdig.

Gruppen ja. Stackars S Jag får i alla fall lämna på Ons. fast visst ja, gubben K åker samma dag.
Borde vara tacksam för gubben K, har lärt mig vikten av sinnesrobönen. Kanske så att min högre makt har en tanke med att han är i min grupp. Långt inne i mig finns dock en viss empati för gubben. Han är riktigt sjuk, kanske jag hamnar i hans sits själv en dag, han har inte förmåga att reflektera över hur sjuk han faktiskt är. Men lite påfrestande i längden, det är han.
Är glad att jag inte är aktiv, hade hanterat honom annorlunda då, hade han troligen inte gillat.
Nu, tack vare sinnesrobönen, lämnar vi stället på onsdag i gott mod.

I morgon kommer min chef hit. Fixade till gruppindelningarna lite så jag slipper frågor om gubben K och skrället R. Känner att jag vill fokusera på annat.
Vet inte riktigt vad jag känner inför morgondagen.
 Känner mig hyfsat stabil, känns ok att möta honom nu.
Men längtar inte direkt....

Igår ringde A från jobbet. Vad svårt det var att inte berätta sanningen. sa att jag var i stan, sjukskriven för samma som innan. Viket inte är en lögn.....bara lite...
Han ville vi skulle träffas och ta en öl, After Work.
Sa att det vill jag gärna. Kommer att köra just den dagen vi ska ut, måste iväg för något då......
Men den dan den sorgen...
Har antabus om det känns svajigt, men är inte orolig.
Trist att gå på pub. Vad ska jag göra där??
Känner inte för att gå ut på sånt sätt alls. får se hur det blir.....då...
Natti

Du gjorde en mycket bra 2:a!!
Det finns mycket kraft inom dig och Du använder den på ett bra sätt.
Sinnesrobönen är bra att ta till i många lägen i livet.
/Rådgivarna


Till top