26 dagar från E

2003 / Permalink / 0
Jag är så lycklig över hans beslut att bli nykter.
Nykter alkoholist.
Hoppfull och naiv som jag är tror jag att det nu är över med alla brutna löften, löften om gemensamma middagar, umgänge och allt annat. Allt vi inte gjort ska vi göra så snart han är, som han säger, stabilt nykter.
Det är dag 2 och det är hans första dag som nykter. Vi åker och handlar tillsammans. Han bunkrar upp med drickor, kakor, godis och frukt……i mängder…..*L*.
Han ger intryck av att veta vad han ger sig in i och han utstrålar en beslutsamhet som är imponerande. Och jag tror på honom.
Tror på honom till 100 procent. Detta ska han klara. Han upprepar nästan monotont att han ska klara av att hålla sig nykter. Punkt slut.
Så försvinner han……..Dag efter dag passerar. Han hör inte av sig. När jag ringer svarar han korthugget och fåordigt. Jag försöker få honom att ta till hjälp i form av exemplevis AA. Men nej han ska klara detta själv. Detta är min strid E, bara min.

Våra telefonsamtal blir allt kortare och allt färre. Jag känner hur avståndet mellan oss ökar. Han utkämpar sin strid på sitt håll och jag min på mitt håll.
Så plötsligt, efter 26 dagar, ringer han.
Han låter lycklig, ja nästan euforisk.
Han berättar att han haft kontakt med en nykter alkoholist. Inspirerad av denne man ska han ta kontakt med AA.

En annan tid tar vid…..:*L*….han läser all AA-litteratur han kommer över. Vi diskuterar, resonerar, gråter tillsammans, skrattar, grälar och argumenterar. Det är en härlig tid. Avståndet mellan oss har bytts mot en nästan brutal naken närhet.
Hans beslutsamhet är nu ännu starkare än då han tog sina första stapplande steg mot ett nyktert liv. Samtidigt upplever jag honom så bräcklig, så skör…..eller kanske är det vår relation som är det. Jag vet inte.

När jag skriver dessa rader har han varit nykter i några dagar. Han har haft det oerhört tufft många gånger, men rett ut det….själv….som vanligt.
Väldigt ofta stänger han mig ute, vilket i sin tur lett till att vi inte har den närhet vi haft i omgångar. Men det är inte vår relation som är det viktiga. Utan det viktiga är att han klarar av att skaffa sig en stabil nykterhet.
Ett nyktert LIV.

Till top