Polisen.....

2010 / Permalink / 3
....tittade in på jobbet.
3 konstaplar.
Jag hade en uphittad grej i verkstan.
Kunden hade själv hittat sin sak, gjort slag i saken . Återtagit sin ägodel och ville få den reparerad.
Så han kom till mig med den.
Kunden ville också sätta åt tjuvarna lite, så han anmälde historien till polisen.
Polisen, lagens väktare, medborgarnas beskyddare.
Så tre stycken klampade in på jobbet,
Studerade noga objektet.
Stod å kikade på dom lite.
Frågade lite.
Fick käften full med hur olämpligt det är att ta tillbaka sina egna grejer.
Då kan man råka illa ut.
Råka illa ut?
För att man vill ha sina egna saker.
Dessa tre konstaplar ägnade en väl avvägd halvtimme till att konstatera att objektet var hos mig.
Påtalade det olämpliga i att ta ifrån tjuvarna det dom förskansat sig.
Sedan drog dom.
Gick hem till polisstationen och la ner ärendet i brist på bevis.
Att kunden hade namngett personerna och pekat ut var dom fanns osv räckte inte för dessa tre konstaplar.
Dom behövde mer kött på benen för att komma vidare i denna komplicerade utredning.
Resursbrist kanske?
Dom va ju bara tre stycken.
Men dom poängterade det olämpliga agerande av kunden att vilja ha tillbaka sin sak.
"man kan råka väldigt illa ut"
Råka illa ut?
För att man vill ha sina grejer?
För att man trodde att man han hade äganderätt på något man betalat.
Kvar stog kunden med lång näsa.
Tjuvarna kan i lugn och ro förbereda sig för nattens arbetspass
Å poliserna, lagens väktare, ryggraden i samhället, kan återgå till semlan och kaffet.......

Ibland förstår jag inte dessa friska människor, men skall tillfriskna och kommer förhoppningsvis att kunna förstå bättre i framtiden hur ett välfungerade samhälle fungerar. Som det nu är har jag bara påbörjat mitt tillfrisknande och förstår mig inte på så här komplicerade frågor.
Jag, i min enfald, trodde/tyckte kunden agerade alldeles riktigt, så det var tur att jag fick lära mig lite om rätt och fel denna soliga dag av dessa tre kompetenta och pålästa lagväktare.
#1 - - Soberiana:

Det där är en sådan där typisk idiotregel, som det finns några av. Jag är ju inte heller frisk och kan inte förstå så komplicerade saker men jag tycker att när man börjar förstå att man ingenting begriper då har man kommit en bit på vägen.

#2 - - Micke:

Semla e ju gott.. :) Kramiz ifrån lilla micke

#3 - - Susanne:

Och nog låter mig Gud ignorera förbud som vi inte har nytta av här... Meduza han var klok han. Tycker kunden - och du - verkar besitta en massa gott sunt bondförnuft.



Till top