Socialt...

2007 / Permalink / 1
...fungerar jag sådär.
Har svårt att få normala kontaker med friska människor.
Är svårt tycker jag.
Hur umgås man normalt?
Har aldrig gjort det egentligen, inte med friska människor.
På AA har jag många vänner, men man umgås ju inte på det sättet.
Några från behandlingshemmet finns åxå kvar......nä, bara en som håller i.
En som jag ville, trodde, jag skulle ha kontakt med tog livet av sig.
En annan tog återfall.
En annan vet jag egentligen inte mycket om.
Så finns bara en kvar........
Fast vi umgås inte så mycket.

Igår var jag hem till en gammal polare, en från tonåren, som jag tagit upp kontakt med nu sedan jag blivit nykter.
Han vet inget om min resa. Tänker inte informera heller.
Men är svårt att bara umgås, otvunget och så..
Känner mig lite obekväm.
Snacka om motorer motorer motorer.....blir ju lite enahanda.
Fast han e trevlig och jag gillar honom.
Övar på att bli bättre.
Visst har det blivit bättre, men är svårt.
Å så fort det e ngt på g, så dricks det, gör inte mig något i och för sig, men är ju inte för mig längre, å känner att jag inte riktigt passar in.
Fast antar att det e mest jag själv som känner så, antar att ingen annan ens tänker på att jag e annorlunda.
Men känner mig lite utanför.
Lite annorlunda.
Är inte som förr.
Är mer allvarlig.
Har svårare till skratt, kanske lite vemodigare, men mår faan så mycket bättre.
Skrattet har väl fastnat i halsen på mig....*ler*
Kanske är det humorn som ändrats, vad vet jag....
#1 - - Mona:

Känner igen det Du skriver om. Under många år sedan jag blev nykter umgicks jag enbart med nyktra alkoholister. Det var på något sätt enklare att umgås med dem, vi förstod varandra. Jag träffar mycket "vanligt" folk men kan inte säga att jag umgås med dem. Jag har nog blivit väldigt "enstörig" sedan jag blev nykter men jag trivs med det. Förr trivdes jag inte med mig själv, stod inte ut att vara ensam en timme, men nu gör jag det.
Det märkliga är, tycker jag, att många nyktra alkoholister har funderat mer över livet, har mera djup s a s och är därför mer intressanta att umgås med, det är inte så att jag är tråkig.

Till top