En ny dag

2006 / Permalink / 0

Vad skönt livet är utan alkohol.
Igår kom det åter över mig.
Vad bra jag har det.
Vilket bra liv vi skapat.
E och Jag.
Tittade ut genom fönstret. Där står 2 fina bilar. En sommarbli, svart, blank cab.
En "vanlig" bil, svart, blank ny.

När vi träffades jag och E, då stod där bara en gammal 145:a från tidigt 80-tal.
Huset som jag hade var inget vidare, hade inte ens vintervatten eller toalett.
Nu bor jag i en vill med med både vatten garage och nyrenoverat kök.
Skillnaden är monumental.
Sa det till E, och vi blev lite ödmjuka i tanken båda två.
Vi går och smågnäller om obetydliga saker.
Strävar efter saker.....sträva och tråna efter något då man har allt.
Vetrkar ju inte så klokt.
Gäller att stanna upp.
Se vad vi har skapat och inte bara springa omkring och jaga vidare.
Jakten är över.
Gäller att ta till vara.
Ta hand om.
Njuta.


Imorgon är det en högtidsdag.

Imorgon har jag på dagen varit nykter i 4år.

4år.

En evighet.

Ett som jag trodde ouppnåeligt antal dagar utan alkohol.

4år.

Sug på den.

Svindlande många dagar.

OM jag håller mig nykter idag vill säga.

Fast dagens beslut om nykterhet är taget, så förhoppningsvisd så dricker jag inte idag.

I morgon är det en ny dag och jag hoppas att samma beslut tas då, men dit är det många timmar så det får jag se.

Men ändå, har ju tagit mig ända hit, vore väl faan om jag skulle falla just idag......

Dock vet jag med all önskvärd tydlighet att Kung Alkohol är stor. Större än jag.

Har slarvat med AA sedan januari.

Är kanske egentligen ett ganska lätt byte för Kungen, men ska göra mitt bästa för att få uppleva morgondagen.

Egentligen spelar det ju ingen roll alls.

Längden på nykterheten altså.

Nykterheten om något är en färskvara, spelar ingen roll hur lång eller kort nykterhet jag har.

Huvudssaken är att jag är nykter idag, nu, i detta ögonblick, då och endast då har jag möjlighet att skapa något.

Fast som grädde på moset är det härligt att se att mina första minuter i nykteheten blev timmar, som blev dagar, som blev veckor, som blev månader som blev år.......

Det trodde jag aldrig.

Uppriktigt sagt så trodde jag inte ett enda jävla skit på det här med nykterhet.

Fattade inte visste inte ville inte kunde inte förstå hur ett liv utan alkohol skulle vara värt att ens försöka leva.

Idag ser jag att ett liv med alkohol är totalt förkastligt för mig.

Alkoholen äter upp min själ.

Blir själlös.

Utan liv.

En zombie som bara springer efter nästa klunk.

Ett totalt värdelöst liv utan glädje endast ångest.

För mig tror jag att döden är att fördedra än att leva som slav under den obarmhärtige Kung Alkohol.

Kung Lakohol tog ifrån mig det viktigaste en människa kan ha.

Hoppet, framtidstron,

Byttes mot cynism, bitterhet och ensamhet.

I en sån livssituation är det inte lätt att leva utan alkohol.

Lösningen är mer alkohol och mer ensamhet och isolering.

Nu utan detta helvete kan jag fri starta varje dag.

fri att göra vad jag vill.

Fri att köpa något annat än alkohol.

Fri att leva.

När jag, som idag, tänker efter, sansar mig.

Tittar mig omkring.

Är jag faktiskt otroligt tacksam att just jag har fått förmånen att vakna nykter och ha ett liv att vakna till.

Kram på därute.....


 

Till top