Livets gilla gång..

2006 / Permalink / 4
Tar det lugnt även idag.
Igår va en skön dag.
Avlutade med AA möte i min hemmagrupp.
Vi pratade om 11:e steget.
Meditation och bön.
Jag sa att jag aldrig varken bad eller meditierade.
Är ju inte troende.
Men när ordet gick runt och jag lyssande vad som sades så kom jag på att jag visst mediterar.
Gör det ju varje dag.
Då jag tar mina promenader med hunden.
Då går mina tankar fritt och jag lär känna mig själv.
Då kan mina tankar fara iväg, ibland på riktigt osunda saker ibland på kreativa uppbyggliga saker.
Men bön då.
Jodå, använder faktiskt sinnesrobönen.
Gud,
Ge mig sinnesro att acceopteraq det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och
förstånd att inse skillnaden.
Den använder jag ju såklart.
Så när mötet var över så hade jag insett att jag nog är mer andlig än jag trott.
Tror att det kanske är en av anledningarna till att jag lyckades vara nykter igår.
Att jag lyssnar på mig själv, tar beslut om saker.
Ska ju inte sitta med en flasak i hande och iunte fatta vad som hänt, vore ju helt värdelöst.
Ska det drickas igen så ska det vara ett aktivit val.
Lika som att det är ett aktivt val att inte dricka idag.
Idag har jag beslutat mig för att försöka att inte dricka något, det beslutet räcke idag, imorgon är en dag som som jag inte tagit något beslut för.
Har lärt mig att ett bra sätt att förstöra dagen idag är att oroa mig för dagen imorgon.
Tänk om jag inte lever imorgon, vad har jag då för nytta av att ha oroat mig för den dagen??
Är bra för mig att tänka så.

E är trött och grinig, som en gammal kärring.
Är trist.
Tycker att det börjar bli påfrestande med att hon aldrig komemr vidare.
Det som slog mig idag under min promenad var att problemet kanske är så att ajg går på AA, jobbar med mig själv och utvecklas.
Hon har slutat på Alanon.
Har hört att det är ett bra sätt att glida isär på. E vill inte lyssna på det alls, men jag börjar tro att det kan vara en av anledningarna till att vi glider mer och mer isär.
Fast går ju att vända trenden......

I helgen skall vi till Köpenhamn. Ska nog käka lite antabus tror jag. Ska på inköpsresa. Bo på flott hotell, bli bjuden på mutmiddag och ha det ganska bra.
Förra året flödade spriten ganska rejält, jag åt antabus då också.
Fast egentligen så tror jag inte att jag behöver antabus, måste medge att jag ganska lätt kan hålla mig nykter, speciellt efter 24:00, då är jag riktigt glad att jag är nykter.
Riktigt glad.
Men har bestämt mig för att äta antabus ibland, bara för att.

Fast ibland känns nykterheten som ett handikapp.
Är inte lätt att få nya vänner.
Allt och alla umgås mest ihop med alkhol.
Har inte tänkt på det innan, men det mesta umgänge finns i samband med alkohol.
Dricker jag inte, ja då verkar det som om jag inte har nägot att tillför ai det sociala livet.
Självklart tror ajg att det finns ett socialt liv utan alkohol. Är väl inte bara nyktra alkisar som inte dricker.
>Men där kommer nästa utmaning för mig, efter att jag sett om mitt hus och skapat ett liv.
Umgänge.
Socialt.
Hur gör man då?
Har aldrig umgåtts med någon på det sättet.
Kommer att återkomma till detta då det är dax.

Kram på er alla där ute och tack för att ni ids läsa om mina blindsteg.
#1 - - Mona:

Hej
Jag ser att Du kämpar och gör det bra. Det är inget ovanligt att äktenskap/relationer går sönder när alkoholisten blir nykter. Det är också lätt att tänka som Du gör att bara Du utvecklas, det är säkert så. Men tänk på att det är jättefarligt att påverkas så av en annan människa. Om Du irriterar dig på din partner så kommer din nykterhet i fara. Försök ha tålamod med henne, ta med henne till öppna möten och var omtänksam och fin mot henne, strunta i att hon är sur, så blir det snart bättre.

Tänk också på att det är ingen skam att ta antabus. Det är en bra säkerhet. Det är lätt att inbilla sig att man kan ta ett glas när man väl sitter där.

Det är bra att Du märkt att det även finns negativa saker med nykterheten. Så är det. Varför skulle man annars dricka? De blir mindre så småningom och det positiva överväger enormt. Jag upplevde detsamma en gång i tiden men jag gick ofta på möten, jag var ensamstående så det fanns ingen som blev sur på mig. Så småningom lärde jag känna många andra nyktra alkoholister och vi hade ofta fester, hemma hos varandra. Vi gjorde många andra saker också tillsammans, sport och fritidsaktiviteter. Det är skönt att umgås med andra nyktra människor i början, det går lättare då. Lycka till.
Hälsningar
Mona

#2 - - Micke:

Se antabus som att vaccinera sig som man måste göra vid vissa utlandsresor. Helt normalt åtminstone i mina ögon... Ha det bra / Micke-En beroende

#3 - - Nathalie:

Mycket intressant blogg.
Tycker du är grymt stark som gör detta.
Hoppas du klarar det och att det går bra med allt.
God Jul i förskott!

#4 - - Lasse:

Tjena igen, följer din berg- och dalbana. Ser ju att det verkligen är så, kanske tydligare än du själv gör. Därför är det så bra med en blogg. Själv är jag ju lite på rosa moln efter två veckors bra nykterhet. Och du, jag har varit och köpt ett par träningsskor som jag provar inomhus i helgen för att se om de passar. Och de verkar kanon. Så är det något du ska oroa dig för så är det vem som spränger målsnöret först!
=)
Tumlarn

Till top