Inte så lätt....

2006 / Permalink / 1
...att fatta riktiga beslut.
Vad är rätt när ens AA vän inte fixar nykterheten.
Någon tycker att det bara är att skita i.
En annan vill vara behjälplig.....
Behjälplig med vaddå??
Hur kunna bli nykter åt någon?
Skita i någon som man ångestat och jobbat hårt ihop med?

Detta med att jag fick detta med AA polarens fylla iknät är ju ingen höjdare. Spec som jag är emot att vara någon värmestuga. Bättre vore om han själv hade ringt till mig och velat ha hjälp.Men det gjorde han inte.
Men men.....är väl inte så fel att hjälpa till ändå kanske.
fast hade hellre gjort det på annat sätt.
Hans mamma ringde mig idag. Undrade vad hon skulle göra.
Men herregud.....grabben är över 30 och det rumpas runt med honom som om han vore 4.
Är väl bara en sak att göra.
Ut med honom tills han tagit ett beslut om att leva nykter, inte bara mellan 2 fyllor.
Fast enkelt för mig att tycka och veta hur andra ska agera och tänka. Svårare att vara den som tar besluten som ger konsekvenser, nödvändigt men troligen inte så roligt att göra.
Det pratas åxå om att sonen behöver sin pappa och annat skitsnack, INGEN behöver en aktiv alkoholist.
INGEN.
En aktiv alkoholist är och förblir paria.
Själv betedde jag mig i alla fall så och de alkoholister jag känner till har betett sig minst sagt tveksamt i förhållandet till sina barn och närstående. Fast som aktiv tyckte jag att jag var en hedersknyffel och vurmade för min son. Det kallas att ljuga för sig själv, att inte orka se sanningen.

Personligen tror jag inte på preaktiveteter eller akuta ingripanden som inte efterfrågas. tror att individen själv måste komma till insikt om att livet som aktiv alkoholist inte är något liv värt att leva. 
Var och en måste nå sin egen botten.
Svårt att vända innan dess, kanske omöjligt.
Har idag, tack vare minn AA vän,  fått ytterligare insikt om att livet skall levas nyktert.
Livet som aktiv alkoholist är för mig totalt värdelöst.
#1 - - Kimmi:

En f.d vän till mig krökade rätt hårt. Jag var orolig och frågade en kille som gått igenom AA och blivit nykter om råd om vad jag skulle göra.

"Inte ett förbannat dugg" var hans svar. Inser han inte själv att han har problem finns det inte ett smack du kan göra.

Tycker det är trist att du fick detta "i knät", men som du säger, det gav dig ytterligare insikt om att livet ska levas nyktert. Inget ont... o.s.v :-)

Ha en skön helg! Koppla av! Njut!

Till top