Dag 207

2003 / Permalink / 0
Så var det då dags. Sista dagen här.
Har fått lite frågor att svara på, gör det på sista sittningen.

Vad är det viktigaste för dig efter behandlingen?.
 Vara Nykter.

  1. Att landa hemma. Vila. Är fysiskt trött, sliten. Skall ev göra en läkarundersökning.
  2. Gå tillbaka till jobbet. Få till en bra veckorutin.
  3. Ta Det Lugnt. En Sak I Taget. Reda ut med E.
  4. Träna. Bygga relation till sonen.
  5. Ordna ett vettigt boende.
Kort sagt fortsätta det jag har påbörjat.

Beskriv så konkret som möjligt hur du ska göra för att nå dina mål.
  1. Imorgon bitti skall jag äta frukost. Vila.
  2. Skapa en vettig veckorutin. Sömn, mat, vila.
  3. Använda söndagar till det dom är till för. Vila och förbereda kommande vecka.
  4. Komma igång fysiskt. Funderar på GT varvet.

Har du konsekvenser som du oroar dig för, isf, vad ska du göra åt det och hur?
Fysisk hälsa: Läkarundersökning, är inte pigg. Träna, vila, äta och ta hand om mig.

Lagligt: Är laglig.
Ekonomiskt: Fortsätta som innan.
Sex/Närhet: Beror på vad E o Jag vill.
Familj/Socialt: Tänker inte leva upp till någon moral jag inte har.
Känslor/Mentalt: Vara ärlig. Inte låta andra bestämma hur jag ska må.

Finns det något hos dig själv som du borde ändra på?
Vara mindre svart och vit. Ta mindre plats. Låta andra vara som dom är.
Ödmjukhet, ödmjukhet och ödmjukhet.
Bli ärligare.
..och sådant du är nöjd med och vill behålla?
Min vilja, mitt go.
Min innerliga vilja att slippa ta nästa glas.
Min stegrande livsglädje.
Tror mig ha mycket att ge i mellanmänskliga relationer, både i yrke och privat.
Vad är det, som oroar dig mest att möta i vardage?
Kan det vara ett hinder för att tillfriskna?
Hur hanterar du det?
Inga synliga hinder, mer möjligheter.
Oroar mig mest för återfall. Men känner inte något akut idag. Kommer tex att ta antabus idag, för första gången. Vill ha gjort det en gång, enklare om jag ska ta det igen.
AA är min livlina.
Vad skulle kunna få dig att dricka igen?
Idag ingenting.
Min nykterhet är mer värt än något jag vet……Idag.
I morgon ALLT.
Vad ska du göra dagligen för att kunna vara nykter, förutom AA och eftervård?
Ta till vara på söndagrna.
Ta det lugnt. Inte låta andra bestämma hur jag ska må.
Vad förvöntar du dig av din eftervårdsgrupp?
Inte så mycket. Jag har AA.

Känns skönt att avsluta min sista redovisning här.

Alla ställer sig i ring runt mig. Lägger sin hand på mig och ber sinnesrobönen för mig.

Känns häftigt.


Så var det då äntligen dags att lämna. Nu är min tid slut här. Längtar hem, eller kanske mer ut till mitt kommande liv. Ett liv utan Kung Alkohol.

Är så ivrig att komma igång, men vet att det finns fällor och att jag måsta vara försiktig.

Ta Det Lugnt. En Sak I Taget.

Jag och min chef har utskrivningssamtal.
Kommer att skriva på kontrakt o min nykterhet med jobbet. Känns ok.


Någon sa:
Om du påbörjat ljusets väg och har sett ljuset. Då är du beredd att kämpa för att vara kvar i ljuset.
Tycker mig ha sett ljuset och tror mig veta exakt vad som menas.
Det är något helt annat än det svart hål jag kommer ifrån, det vet jag hur det är.

Tack för att ni tog emot mig och gav mig allt detta.
Kommer att tänka tillbaka på på dessa 28 dagar med ljus och värme i mitt hjärta.

En mycket imponerande 3:a. Har sagt det förut, men tjatar om det igen. Det är härligt att se ditt ödmjuka mottagande av undervisningen du fått här. Det märks att du sett ljuset.
Stay In The Light!!!

Kom att tänka på en sjömansfras.
Om du vill se ljuset från fyren – titta i mörkret.
Det har varit inspirerande att vara med om din utveckling
Lycka till.

/Dina rådgivare



Så var jag då hemma igen. Det var 28 dagar sedan jag lämnade huset.det är kallt inne.

INte mer än 8-9 grader i huset. Sitter på sängkanten. Har tagit antabus för första gången. Vill bryta mittt högmod. Är trött. Vattnet har frusit. Kommer att vara utan vatten i vinter. Ingen toa. Orkar inte bry mig just nu. Jävla hem och komma hem till. Hade det bättre på hemmet. Mycket bättre.
Känns tomt. Har gett allt......för detta.
 Men är ändå lycklig för att jag är nykter.
L och J, från hemmet har ringt, men orkar inte prata nu.
Somnar vid 8-tiden
E ringer vid 9-tiden, men jag vill inte prata vill sova.
Somnar påklädd under 2 täcken. 


Till top