Morgonstånd har Gun i mun

, 2006 / Permalink / 2
Är på väg till jobbet.
Från ett hus kommer en kvinna ut.
Vit blus, svart kjol. Hon har skorna i sin hand.
Hennes ena strumbyxa har ett stort hål.
När jag kommer närmare ser jag att blusen är sneknäppt och kjolen är skrynklig, rufsig i håret, sminket har rasat och grötat ihop sig i hennes ansikte.
Hon verkar inte nykter.
Hon hastar  in i nästa hus.
Stänger dörren, som på tå.
Klockan är 6 på morronen och det är nu bara jag som rör mig.
Funderar på kvinnan lite.
Kanske hade dom fest igår kväll.
Skulle träffas hos grannarna och ha det lite trevligt.
Gubben blev packad och rultade hem. Kvinnan blev kvar.
Värdtanten kanske också blev för full och slocknade.
Kvar var kvinnan och värden.
Dom söp väl kan jag tänka, groggens glada afton, hon såg ut som om hon supit en del i alla fall.
Dom kom på att dom va ganska så sexiga och fick till det i soffan.
Den fina kjolen blev skrynklig.
Blusen åkte på sne.
Åsså va det morron.
Satan.
Ska snabbt rulta hem.
Då kommer jag åkande.
Faan att det kommer folk tänker hon säkert.
Ökar takten lite, men etanolen i hennes kropp gör henne bara långsammare.
När jag kör förbi henne ser jag att där står ju Kung Alkohol.
Jag ser honom tydligt.
Han asgarvar.
Skrattar så tårarna rinner på honom. Pekar finger åt henne.
Tror inte att hon ser honom. Hon har annat att tänka på.
Tänker ut lögner som ska hålla.
Hoppas att ingen får veta.
Vill ha hemligheten för sig själv.
Kung Alkohol blänger lite på mig, men är så full i skadeglädje att han låter mig vara.
Kung Alkohol har ett annat offerlamm på altaret denna morgon...
Jag har av någon outgrundlig anledning fått nåden att inte vara i hennes situation.
Denna gyllene morgon......
Denna soliga morgon.
Denna härliga morgon på väg till min firma.
#1 - - Lasse:

Hej ditt gamla fyllo. (Vill du verkligen bli kallad det:-)
Nå, en riktigt litterär berättelse må jag säga, om din färd genom mellanmjölkens land en tidig morgon. Så kan det verkligen ha varit. Du uttrycker dig målande i korta meningar som ger en fin bild av vad du vill förmedla. Kung Alkohol frustande av skratt kan jag verkligen förstå, han har köpt en fällstol och sitter bakom häcken vid brevlådan nu och ler när jag hämtar tidningen på mornarna.
Jag ler tillbaka men känner en djävla ilska inombords att han finns kvar. Kan man få bort den djäveln med högtryckstvätt tror du?

#2 - - juhani:

Nä nä larsa!Högtryck funkar inte!
Den här författaren som du svarade nu har bara en sak i huvet och vad tror du det är?
Jo han är hjärntvättad och ser alkohol vart han än tittar!
Inte fan går väl vanliga människor hela djävla tiden och ser alkohol vart dom änvänder sig?
Djävla inbillningar som alkoholister får!
Thanks!Och krya på dig din gamla fyllskalle!
Ps. inte illa ment av juhani.

Till top