Avsaknaden av sprit

, 2006 / Permalink / 1
Saknar jag spriten en dag som denna?
Vore fint med Janssons frestelse, sillbord, snapsar...åsså öl.
Ja det vore gott.
Men sen då?
När etanolen tagit mig i beittning?
Kung Alkohol återerövrat mig och som en fågelunge kippar jag efter mer brännvin.
Ett glas är för mycket.......tusen för få.

Visst kan tycka att det nog vore smarrigt. Fast egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll. Har insett att det finns massa saker som är godare att dricka.
Har nog egentrligen aldrig gillat smaken av etanol.
Och effekten.....konsekvenserna......NÄ ....DOM vill jag INTE ha.
Det har blivit så för mig att om det stod två glas på bordet.
Det ena innehåller etanol av något slag...säg whisky, det andra glaset innehåller batterisyra.
På fullt allvar så vet jag inte vilket jag skulle föredra.
Båda glasen innehåller en vätska som för mig leder till döden.
Lika bra att välja batterisyran och få det överstökat.
Valet med etanol är ju betydligt plågsammare. Ska ta mig igenom dygn av lidande innanjag till slut lämnar jordelivet antingen på grund av alkholen direkt. Förgiftning, tål ju inte etanol numer.
Eller så av effekten.
Har lovat mig själv heligt och dyrt att jag aldrig skall behöva ta mig ur mitt rus igen.
Nästa gång får jag välja den enkla vägen ut ur skiten......repet.
Har lovat mig själv att efter detta försöket så får det vara nog. Funkar inte detta då funkar inget och då skiter jag i hela helvetet.
Aldrig att jag tillskansar mig samma jävla helvete som jag levde i. Aldrig.
Dagar som dessa påminner mig om alvaret.
Allvaret kommer som en slägga då jag träffar på kamrater som väljer att inte gå på AA.
Detta är på riktigt.
Detta är mina förutsättningar.
Bara att gilla läget och göra rätt val.
Men valet är ganska enkelt idag.
Jag trivs med mitt nyktra liv.
Trivs med att minnas gårdagskvällen.
Trivs med att somna i soffan på kvällen, fast då av trötthet efter jobbet i stället för att domna bort i Kung Alkohols Rike.
Snart kommer sonen till jobbet och då blir det frukost och sedan arbete.
Så roligt har jag det.
Visst e det kul?
Härligt.
#1 - - Sussi:

Tack för dina ord! Kung alkohol är grym och jag hoppas att du själv bekämpar dina "hjärnspöken" och verkligen försöker att leva en dag i taget.
Som AA utgår i från: Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att frändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.
Min far var periodare, tålde dock inte den sista gången han drack. Minnena är många, både dåliga och mycket fina och de är väl dom fina som jag måste minnas i min sorg.
Många kramar till dig och du!
Vilken tur att du bloggar så att du kan skriva av dig (min far lämnade mycket handskrivna brev/daganteckningar som blir intressanta att läsa så småningom).

Till top